Nye koster

Det har vært litt av en uke her i Operaen. Ny sjef er blitt ansatt, og Per Boye Hansen skal innta kontoret ved siden av kantinepersonalets garderobe.

Det vil ikke bli en ubemerket hendelse. Forandring er underveis, for flere enn bare publikum. Vi som jobber i Operaen, og som er direkte i fyringslinjen mellom scene og sjef, vi er alle spente på hva dette nye innebærer.

Operaen er ikke som andre bedrifter. Et sjefsskifte betyr ikke business as usual. Hos oss dikterer den til enhver tid sittende sjefs smak hvordan arbeidsdagen ser ut, og om vi får noe å gjøre i det hele tatt. Det er et stort trykk utenfra om å gjøre ting anderledes. Drastisk anderledes. Det er nesten opplest og vedtatt i pressen at vi ikke holder mål. Det er tøft. Så hvordan endrer vi det?

Med fare for å virke pompøs, så tror jeg det må skje en endring der ute. Presse og synsere må synse litt mindre, og vite litt mere. Det er ikke få uttalelser og sitat som har funnet veien fra PC til avistrykke under siste tiden. Må vi leve med det? Hvorfor er det slik at journalister, når først en ting er skrevet, så er de ikke åpne for diskusjon og etterprøving? Det er merkelig. De kan skrive at noe ikke holder mål, og så støtte seg på sin egen uttalelse neste uke for å gjenta det. Det er ikke helt bra, det der…

Så hva kan man, jeg, gjøre?

Det eneste jeg har kontroll på, er meg. Mitt bidrag til Operaen. Og den kontrollen bruker jeg. Jeg sørger for at jeg gjør mitt beste i enhver forestilling, og at jeg bidrar positivt til de prosesser som går internt i huset. At jeg leverer minst det jeg blir bedt om, og sørger for å strekke meg så langt jeg kan, innenfor de rammer som er gitt meg. Så får det stå sin prøve, og så vet ihvertfall jeg at jeg har ivaretatt Operaens interesser og kjerneområde på bedt mulig måte, etter mine evner.

Og det er hverdagen, jobben og sannheten, uansett operasjef.

E

Om Espen Langvik

Solist ved Nasjonaloperaen.
Dette innlegget ble publisert i Bilder og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

