La Bohème GP

GP! For en følelse!

Og spesielt siden salen var fylt opp med kameraer fra Nordic Stories som gjør sine erfaringer før Den Store Direktesendingen (DSD) den 4. Februar. Så idag var det egentlig dobbel generalprøve. Kjør på med mindre sminke og to mikrofoner pr. hode, for her er det backup på backup! Sogar var det en kameramann backstage også, så jeg tror kinopublikummet kommer til å få en flott helhetsopplevelse. =)

Men FØRST er det hjemmepublikummet som skal ha sitt, og det tør jeg love dere kommer til å få! Stefan har skapt et univers til dere denne gangen, som jeg som utøver misunner dere. Jeg håper jeg får karret til meg en billett til en forestilling hvor jeg ikke er med, for dette vil jeg så gjerne se utenifra. Vi på scenen aner bare en liten del av hva som kommer ut i salen, og skal man dømme etter responsen fra dem som har sett dette ifra salen, er det en mektig og rørende forestilling.

Uten å gå inn i detaljene, for dem vil vi jo gjerne spare til dere sitter i salen, så har han gjort Bohème om til en virkelighetsflukt. Rodolfo takler ikke virkeligheten og flykter inn i en fantasiverden, representert av den gode gamle Bohèmen fra Youngstorget, med over 250 spilledager bak seg. Bohème er også den mest spilte operaen i Nasjonaloperaens historie. Dette er vår Nøtteknekker! =)

Iløpet av operaen, hjelper menneskene rundt Rodolfo ham til å se virkeligheten i øynene, og til å komme tilbake til seg selv og den virkelige verden. Dermed blir ikke oppsettingen  bare en nyskaping av Bohème, den blir også en kommentar på hvordan vi spiller opera idag, og en utfordring til publikum og operaprodusenter om å ta verkene på alvor, og gi dem nytt liv gjennom aktualisering av dem, og ikke bare bedrive museal profittvirksomhet.

Jeg vil påstå at denne dualismen i forestillingen ikke er for vanskelig å få øye på. Og det geniale er jo at, som med all stor kunst, betrakteren kan fritt legge den tolkning til grunn for sin opplevelse som han selv vil. Det er jo tross alt der vi er, fra vår kant. Vi er ikke ute etter å belære, men å berike.

På Fredag er det premiére, og jeg har vel ett og annet å melde da også. Inntil da, her er et knippe bilder fra vår eminente husfotograf Erik Berg.

Vi sees!

Espen

This slideshow requires JavaScript.

Om Espen Langvik

Solist ved Nasjonaloperaen.
Dette innlegget ble publisert i Bilder, DNO&B og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til La Bohème GP

  1. HildeSol sier:

    Åh, det ser flott ut! *gleder meg*

  2. Dette er operakunst uten sidestykke. Var på generalprøven i går og satt dessverre midt blant en skoleklasse som aldri skulle vært der. Premieren i dag blir noe annet. Det er trist at det ikke lenger er billetter å oppdrive til noen forestillinger for de som først etter premieren oppdager hvor stort dette er. Fantastisk at det vises på kino og NRK senere – og så må det på DVD så verden får oppleve dette.

    • Vi håper jo dette blir en forestilling som vi kan ta opp igjen senere sesonger, og også at det blir produsert en DVD/BluRay utav dette. Bra for Nasjonaloperaen å få ut noe som varer lenger enn selve spilletiden.

Legg igjen en kommentar

